Πράσινο φως για το αναπτυξιακό νομοσχέδιο

Πράσινο φως για το αναπτυξιακό νομοσχέδιο

Με την ενσωμάτωση εκ μέρους του υπουργού Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη, σειράς παρατηρήσεων και τροπολογιών, κυρίως από το ΠΑΣΟΚ και την ΔΗΜΑΡ, αλλά και με πληθώρα νέων τροποποιήσεων, υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για τη διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις.

Το νομοσχέδιο καταψηφίστηκε επί της αρχής και επί των κυριότερων άρθρων του από την αντιπολίτευση, κυρίως για τις «εκτάκτου ανάγκης» ρυθμίσεις διευκόλυνσης των στρατηγικών επενδύσεων, με κινδύνους (κατά την αντιπολίτευση) καταστρατήγησης της περιβαλλοντικής και εργασιακής νομοθεσίας - ιδίως με την δυνατότητα που δίνεται στον υπουργό Ανάπτυξης, να προχωρά ο ίδιος σε αδειοδότηση στρατηγικών επενδύσεων, σε περίπτωση που οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν αποφανθούν για το σχετικό αίτημα εντός 45 ημερών. Αντίστοιχα, ιδιαίτερης κριτικής έτυχε η διάταξη που δίνει την δυνατότητα συμμετοχής ιδιωτών στις εγκριτικές διαδικασίες.

Παρά ταύτα, ο ΣΥΡΙΖΑ στήριξε επιμέρους διατάξεις (ΣΔΙΤ, λογιστές, Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου), ψήφισε «παρών» σε πέντε άρθρα (δημόσιες στρατηγικές επενδύσεις, σύσταση Τμήματος Επιθεώρησης Ιδιωτικών Επενδύσεων κ.ά.), ενώ υπερψήφισε και τα περισσότερα από τα άρθρα που αφορούν στην ίδρυση και τη λειτουργία υδατοδρομίων στην Ελλάδα. Τις διατάξεις για τα υδατοδρόμια υπερψήφισαν από την αντιπολίτευση και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, έστω και με επιφυλάξεις, ενώ η Χρυσή Αυγή επέλεξε τελικώς να τις καταψηφίσει (μαζί με εκείνες για τις στρατηγικές επενδύσεις) καθώς «δεν προβλέπεται ρητά η πρόσληψη Ελλήνων εργατών».

Ιδιαίτερα έντονη υπήρξε η αντιπαράθεση για την τροπολογία που συνιστά φορέα (ΑΕΔΙΠΑ) εκτός της δομής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, στον οποίον θα ενταχθούν τα αεροδρόμια που, λόγω μη ύπαρξης εμπορικού ενδιαφέροντος, δεν θα παραχωρηθεί η διαχείρισή τους σε ιδιώτες. Με την τροπολογία να προβλέπει χρηματοδότηση της ΑΕΔΙΠΑ από τα ίδια τα αεροδρόμιά της και από έσοδα των αποκρατικοποιημένων αεροδρομίων, η αντιπολίτευση προέβλεψε δυσμενείς συνέπειες: Από τη μια τα ιδιωτικά αεροδρόμια θα καταστούν ακριβότερα (με αρνητικό παράδειγμα το «Ελευθέριος Βενιζέλος»), και απ' την άλλη, τα περιφερειακά αεροδρόμια θα υποβαθμιστούν και «θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερη απομόνωση τις νησιωτικές περιοχές και σε πανάκριβο μεταφορικό έργο» (Δ. Παπαδημούλης). «Ποιος ιδιώτης θα αδιαφορήσει για το κέρδος του και θα ανοίξει το αεροδρόμιό του δωρεάν για αεροδιακομιδή, ή θα μειώσει τις τιμές του χάριν της τουριστικής πολιτικής;» αναρωτήθηκε η Ραχήλ Μακρή (ΑΝ.ΕΛ.).

«Όταν ιδιωτικοποιείτε τα αεροδρόμια σε μία καθ' όλα τουριστική χώρα, θα έπρεπε να έχουμε συζήτηση επί της ουσίας, πρώτα απ' όλα με όλους τους τουριστικούς φορείς, να ακούσουμε τη θέση των ξενοδόχων, των τοπικών κοινωνιών» παρατήρησε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Σταθάκης, ενώ και η Ασημίνα Ξυροτήρη (ΔΗΜΑΡ), συμφώνησε πως «θα έπρεπε να είχαμε την δυνατότητα να συζητήσουμε με μεγάλη άνεση την τροπολογία».

«Αν φέρναμε σε νομοσχέδιο την τροπολογία, θα άλλαζε η στάση σας απέναντι στις υπόλοιπες ρυθμίσεις;» αντείπε απαντώντας στον ΣΥΡΙΖΑ, ο εισηγητής της ΝΔ, Μ. Βαρβιτσιώτης. Υπενθυμίζοντας δε πως «στο Λονδίνο λειτουργούν τρία ανταγωνιστικά ιδιωτικά αεροδρόμια», παρατήρησε πως «αν είχαμε κάνει εδώ το 10% από αυτά που εφήρμοσε η κα Θάτσερ στη Μ. Βρετανία, δεν θα ήμασταν σ' αυτήν την κατάσταση. Εδώ και είκοσι χρόνια συζητάμε τη δημιουργία καινούριου αεροδρομίου στην Κρήτη, και ακόμα δεν έχει προκηρυχθεί, χωροθετηθεί - δεν έχει βρεθεί ακόμα ο επενδυτής...».

Οι αλλαγές για τις επενδύσεις Fast Track

Νωρίτερα, νέες αλλαγές, σε σχέση με τις επενδύσεις Fast Track, ενσωματώθηκαν με τροπολογίες στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων: «Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις».

Με την πρώτη τροπολογία οριοθετείται ότι η ρύθμιση περί δυνατότητας υπαγωγής σε καθεστώς fast track επενδύσεων που δεν πληρούν όλους τους όρους αλλά δημιουργούν σημαντικά οφέλη για την οικονομία, αφορά «ιδίως επενδύσεις που συνδέονται με τη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων και τη βιομηχανία τροφίμων».

Ακόμη, προβλέπεται ότι θα μπορούν να υπαχθούν στον επενδυτικό νόμο, και επενδύσεις που αφορούν στον εκσυγχρονισμό και επεκτάσεις ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων, υπό την προϋπόθεση τα επενδυτικά σχέδια να κατατίθενται από δίκτυα συνεργασίας επιχειρήσεων, ενώ κατατέθηκε και τροποποίηση σύμφωνα με την οποία επενδυτικά σχέδια για ΑΠΕ που θα υποβληθούν μετά τη δημοσίευση του νέου νόμου θα μπορούν να κάνουν χρήση μόνο των φορολογικών κινήτρων, ανεξαρτήτως του ύψους της επένδυσης.

Επιπλέον, προβλέπεται ότι θα εξαιρούνται από τον επενδυτικό νόμο και οι ηλιοθερμικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Ακόμη, νομοτεχνική βελτίωση αποσαφηνίζει ότι η Εκκλησία της Ελλάδος και η Εκκλησία της Κρήτης μπορούν να γίνουν οι ίδιες φορείς στρατηγικών επενδύσεων στα όρια της αρμοδιότητάς τους.

Σε ό,τι αφορά τη νομιμοποίηση ανέλεγκτων δημοσίων συμβάσεων που αφορούν σε προμήθειες με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, το υπουργείο Ανάπτυξης ορίζει ότι: αποφάσεις για δημόσιες συμβάσεις από την έναρξη ισχύος του νόμου 4013/2011 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2012 που εκδόθηκαν χωρίς γνωμοδότηση της ΕΑΑΔΗΣΥ θα θεωρείται ότι δεν πάσχουν εξ αυτού του λόγου και παράγουν όλα τα έννομα αποτελέσματά τους.

Επιπλέον, δίνεται παράταση 20 μηνών για την πιστοποίηση των δημόσιων ΚΤΕΟ κατά πρότυπο ISO 9001. Η νέα παράταση δόθηκε με το αιτιολογικό ότι κατά τη διαδικασία προετοιμασίας των απαιτούμενων για την πιστοποίηση των δημόσιων ΚΤΕΟ προέκυψαν αρκετά προβλήματα που δεν αντιμετωπίστηκαν, με αποτέλεσμα η πλειοψηφία σχεδόν των δημόσιων ΚΤΕΟ ανά την Ελλάδα να μην διενεργεί τεχνικούς ελέγχους και να μην εκδίδει Δελτία Τεχνικού Ελέγχου.

Τέλος υπάρχει τροπολογία η οποία αναφέρει τα εξής: Δεν συνιστά απιστία , κατά την έννοια των άρθρων 256 και 390 του Ποινικού Κώδικα, για τον Πρόεδρο, τα μέλη του ΔΣ και τα στελέχη των τραπεζών, η σύναψη δανείων πάσης φύσεως με νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται κατά νόμο καθώς και η εν γένει παροχή πιστώσεων σε αυτά, εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) υφίστανται αποφάσεις των θεσμοθετημένων εγκριτικών επιτροπών ή οργάνων κάθε τράπεζας και β) τηρήθηκαν κατά τη χορήγησή τους οι σχετικές κανονιστικές πράξεις της Τράπεζας της Ελλάδος (ΠΔΤΕ).

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

RSS & Newsletter & Social

RSS Newsletter Youtube Facebook Twitter

Αναζήτηση Ειδήσεων