Προαπαιτούμενα εκ νέου σε ασφαλιστικό και εργασιακά

Προαπαιτούμενα εκ νέου σε ασφαλιστικό και εργασιακά

Η κακή οικονομική κατάσταση των ταμείων επιδεινώνεται από το γεγονός ότι και η τελευταία ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών έχει αποτύχει, αφού μόλις 26.200 οφειλέτες σε σύνολο 687.000 οφειλετών προς ΙΚΑ και ΟΑΕΕ έχουν ενταχθεί σ’ αυτή, ενώ έχει καθυστερήσει και η λειτουργία του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών. Η ελληνική πλευρά κατά την διάρκεια των συζητήσεων ζήτησε την αύξηση του αριθμού των δόσεων από 48 σε 72 ή τη μεταφορά των φετινών χρεών για το 2014.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, οι ασφαλιστικοί οργανισμοί φέτος θα εμφανίσουν έλλειμμα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ για το 2014 η κρατική επιδότηση θα είναι μειωμένη κατά 2 δισ. ευρώ σε σχέση με φέτος. Μόνο στον ΟΑΕΕ το έλλειμμα θα αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ το επόμενο έτος.

Οι εκπρόσωποι των δανειστών είναι επίσης δυσαρεστημένοι γιατί μια σειρά μνημονιακών μέτρων δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί, παρά το γεγονός ότι κύκλοι του υπουργείου Εργασίας διαβεβαίωναν ότι η συνάντηση κατ’ ιδίαν με τους επικεφαλής ακυρώθηκε επειδή είχαν κλείσει όλα τα θέματα στις επαφές με τα τεχνικά κλιμάκια.

Η τρόικα ζήτησε την πλήρη εφαρμογή των νόμων που έχουν ψηφιστεί για το ασφαλιστικό με στόχο την εξάλειψη των ελλειμμάτων που εμφανίζουν τα ταμεία, τα οποία πλέον δεν θα χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό λόγω της εφαρμογής της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος.
Στην πρώτη γραμμή των περικοπών θα βρεθούν οι επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ. Φέτος το οικονομικό κενό καλύπτεται από το ειδικό αποθεματικό που υπάρχει γι' αυτό τον σκοπό. Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα θα υπάρξει το 2014, καθώς η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και η υποχώρηση των εσόδων θα οδηγήσει σε «μαύρη τρύπα» 1,8 δισεκατομμυρίου.

Σύμφωνα με ειδικούς στην κοινωνική ασφάλιση, αν την επόμενη χρονιά δεν καλυφθεί το κενό, θα υπάρξουν νέες περικοπές στα ταμεία κύριας ασφάλισης κατά 8% με 10%. Κυρίως απειλούνται οι ασφαλισμένοι στον ΟΑΕΕ αλλά και όσοι καλύπτονται από τα ειδικά ταμεία.
Το υπουργείο θα προχωρήσει στην καθιέρωση ενιαίων εισφορών και παροχών για το σύνολο των ασφαλισμένων.

Θεωρείται βέβαιο δε ότι η «ενιαιοποίηση» όλων αυτών θα γίνει επί τα χείρω, δηλαδή με την εξομοίωση των υψηλότερων παροχών με τις χαμηλότερες
«Αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις για άλλη μια φορά ήταν η περαιτέρω μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 3,9%, σταδιακά, αρχής γενομένης από το 2014. Η στέρηση εσόδων για τα ταμεία ανέρχεται σε 1 δισ. ευρώ, ποσό απαγορευτικό αφού δεν διαφαίνεται τρόπος αναπλήρωσής του, με ισοδύναμα μέτρα.

Ακόμη ανοικτό παραμένει τι θα γίνει τελικά με την εφαρμογή εισφοράς 2 τοις χιλίοις επί του τζίρου των επιχειρήσεων. Για το θέμα αυτό ασκούνται πιέσεις από την τρόικα, ωστόσο η ελληνική πλευρά εκτιμά πως το μέτρο θα επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα. Εδώ πρέπει να αναφερθεί πως ο ΟΑΕΕ είναι στο «κόκκινο», καθώς τέσσερις στους δέκα ελεύθερους επαγγελματίες χρωστάνε εισφορές. Αν τελικά δεν τρέξει η ρύθμιση (που στη διετία θα απέφερε 600 εκατομμύρια ευρώ), θα πρέπει να βρεθούν άλλες πηγές χρηματοδότησης και στο στόχαστρο θα βρεθούν οι συντάξεις.

«Ανοίγουν»… οι ομαδικές απολύσεις

Στην απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων σε επιχειρήσεις που βρίσκονται σε αναδιάρθρωση αναμένεται να προχωρήσει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, καθώς το ζήτημα τέθηκε επιτακτικά για άλλη μια φορά από τους επικεφαλής της τρόικας. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, ήδη εκπονείται μελέτη από τους αρμοδίους στο υπουργείο Εργασίας, προκειμένου να υπάρξει επανεξέταση και εναρμόνιση του κανονιστικού πλαισίου με τις πρακτικές των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Οι αλλαγές αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από το 2014.

Επί τάπητος τέθηκε εκ νέου και ο τρόπος λήψης αποφάσεων για την πραγματοποίηση απεργιών. Κύκλοι του υπουργείου Εργασίας ανέφεραν ότι το λοκ άουτ τέθηκε αυτή τη φορά επιτακτικότερα. Να σημειωθεί ότι πανευρωπαϊκά προωθείται το μέτρο της υιοθέτησης της ανταπεργίας, του λεγόμενου lock out, δίνοντας το δικαίωμα στον εργοδότη να αρνηθεί την παροχή υπηρεσιών εκ μέρους των εργαζομένων που μέχρι πρότινος βρίσκονταν σε απεργία.
«Μέχρι το τέλος του χρόνου, θα υπάρξει νέο θεσμικό πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις. Αυτό, όμως, δεν θα γίνει αυθαίρετα και πρόχειρα, αλλά με προσεκτικά και υπεύθυνα βήματα.

Ήδη εκπονείται μελέτη από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας – διεθνώς αναγνωρισμένος ως αξιόπιστος και κοινά αποδεκτός φορέας – που θα «χαρτογραφήσει» το αντίστοιχο θεσμικό περιβάλλον των ευρωπαϊκών χωρών και θα απαντήσει στο ερώτημα εάν πράγματι υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις στην Ελλάδα. Στη βάση αυτής της μελέτης και, σε κάθε περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη και την ελληνική πραγματικότητα, θα προχωρήσουμε στις απαραίτητες διορθωτικές αλλαγές προκειμένου το θεσμικό πλαίσιο της αγοράς εργασίας να συγκλίνει με αυτό των περισσότερο προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών», δηλώνει ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, αναμένεται να καταργηθεί η έγκριση του υπουργού Εργασίας ή του περιφερειάρχη που απαιτείται σε περιπτώσεις ομαδικών απολύσεων που υπερβαίνουν τα σημερινά όρια και προκαλούνται από τη διακοπή της δραστηριότητας ή εκμετάλλευσης της επιχείρησης, αλλά και σε περιπτώσεις αναδιάρθρωσής της.

Τι ισχύει σήμερα για τις ομαδικές απολύσεις

Ομαδικές απολύσεις θεωρούνται όσες γίνονται, από επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 20 εργαζόμενους, για λόγους που δεν αφορούν το πρόσωπο των απολυμένων. Σύμφωνα με το άρθρο 74 του Ν.3863/2010 , ο οποίος αντικατέστησε το εδάφιο α' και ΄β της παρ.2 του άρθρου 1 του Ν. 1387/1983 (ΦΕΚ 110Α') το όριο που οι απολύσεις θεωρούνται ομαδικές, καθορίζεται:
α) Μέχρι 6 εργαζόμενους, προκειμένου για επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που στην αρχή του μήνα απασχολούν από 20 έως 150 εργαζόμενους και β) Σε ποσοστό 5% του προσωπικού και μέχρι 30 εργαζόμενους για τις επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που απασχολούν περισσότερους από 150 εργαζόμενους.

Σε ομαδικές απολύσεις που προκαλούνται από τη διακοπή της δραστηριότητας της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης, κατόπιν δικαστικής απόφασης, εφαρμόζεται η διαδικασία ενημέρωσης και διαβούλευσης στην τασσόμενη προθεσμία των είκοσι ημερών όπως προβλέπεται από τα άρθρα 3, 4 και 5 παρ.1 του Ν.1387/83.

Για να προσδιοριστεί ο αριθμός του προσωπικού λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του προσωπικού τόσο στο κεντρικό όσο και στα τυχόν υποκαταστήματα. Εφόσον οι σχεδιαζόμενες απολύσεις, υπερβαίνουν τα όρια που αναφέρθηκαν ανωτέρω, ο εργοδότης, πριν προχωρήσει σε αυτές, οφείλει να «πληροφορήσει» τους εκπροσώπους των εργαζομένων (όπως περιγράφονται στο 4ο άρθρο του νόμου) και να προέλθει σε διαβούλευση με αυτούς, με σκοπό να ερευνηθεί η δυνατότητα και πιθανότητα αποφυγής ή μείωσης των απολύσεων και των δυσμενών συνεπειών τους.

Η προθεσμία των διαβουλεύσεων είναι είκοσι ημέρες (από την πρόσκληση). Το αποτέλεσμα διατυπώνεται σε πρακτικό που υπογράφεται από τα δύο μέρη και υποβάλλεται από τον εργοδότη στο «Νομάρχη ή τον Υπουργό Εργασίας». Σε περίπτωση συμφωνίας οι ομαδικές απολύσεις ισχύουν αφού περάσουν 10 ημέρες από την ημερομηνία υποβολής του σχετικού πρακτικού.

Σε περίπτωση μη συμφωνίας, ο «Νομάρχης ή Υπουργός Εργασίας», με αιτιολογημένη απόφαση που εκδίδεται μέσα σε 10 μέρες (από την ημερομηνία υποβολής του σχετικού πρακτικού), και αφού λάβει υπόψη τα στοιχεία του φακέλου και συνεκτιμήσει τις συνθήκες της αγοράς εργασίας, την κατάσταση της επιχείρησης, καθώς και το συμφέρον της εθνικής οικονομίας, μπορεί είτε να παρατείνει για 20 ακόμα ημέρες τις διαβουλεύσεις, είτε να μην εγκρίνει τη πραγματοποίηση του συνόλου ή μέρους των σχεδιαζόμενων απολύσεων. 

RSS & Newsletter & Social

RSS Newsletter Youtube Facebook Twitter

Αναζήτηση Ειδήσεων